2024. aastal alustati arstiteaduse õppekava arendamisega, mille eesmärgiks on õppekava ajakohastada vastavalt tervishoiuvaldkonna vajadustele.
Arstiteaduse õppekava arengud peavad vastama tervishoiuvaldkonna vajadustele ja arengutele nii hariduses tervikuna kui ka konkreetsemalt meditsiinihariduses. Seda rõhutavad nii Maailma Meditsiinihariduse Föderatsioon (WFME), Euroopa Meditsiinihariduse Assotsiatsioon (AMEE) kui ka 2028. aastal jõustuvad kõrgharidusstandardi muudatused. Olulisemate põhimõtetena rõhutatakse õppekava konstruktiivset sidusust ja õppekavade terviklikkust, õppimiskeskset lähenemisviisi, võimekust oma vaimse ja füüsilise tervise eest hoolt kanda ning ülekantavate oskuste arendamist.
Õppekava arendamiseks viiakse läbi praeguse õppekava analüüs, tuvastatakse selle nõrkused ja tugevused ning kogutakse tagasisidet õppejõududelt ja teistelt osapooltelt nagu tööandjad, erialaühendused ja patsientide organisatsioonid. Sellele järgneb uuendatud õppekava eesmärkide ja pädevuste sõnastamine, õppekava ülesehituse ja korralduse kirjeldamine, muudatuste kavandamine ja ettevalmistamine. Erilise tähelepanu saab arenduse käigus õppejõudude ja üliõpilaste toetamine muudatuste ellu viimisel. Igas arenduse etapis on plaanis kaasata kõiki osapooli - õppejõude, noorarste, üliõpilasi, tööandjaid ning patsiente.
Arendusprojekt kestab kaks aastat. Arendustegevuseks on saadud toetus ülikooli strateegilisest arengufondist. Koos residentide, noorarstide ning üliõpilaskonna esindajatega lööb arstiõppekava arendamises kaasa enam kui 40 inimest.
Õppekava uuendamine on jaotatud kolmeks osaliselt kattuvaks etapiks:
• algatamine – senise õppekavaga seotud küsimuste ja lähteülesande sõnastamine;
• planeerimine - täiendava info kogumine ja uuendatud õppekava kavandamine;
• elluviimine - uuendatud õppekava rakendamine ja täiendamine.
1. Projekti lähteülesande kirjeldus (jaan – veeb 2025).
See hõlmab lähteülesande sõnastamist, õppekava hindamise ja kavandamise aluseks olevate
standardite valimist, projektimaterjalide koostamist ning ülesannete jaotamist projektitiimide
ja osapoolte (üliõpilaste, nooremarstide, õppejõudude, patsientide, tööandjate ja riigiasutuste
esindajate) vahel.
2. Üldine vajaduste hindamine ja taustauuringud (jaan - aprill 2025).
See hõlmab õppekava kohta seni kogutud andmete struktureerimist ja analüüsimist ning
rahvusvaheliste arstiteaduse õppekavadele kohalduvate standardite väljavalimist. Samuti
kirjeldab see etapp arendusega seotud riskid.
3. Osapoolte ja tööturu vajaduste kirjeldamine (märts - september 2025).
See etapp lähtub eelmises kahes etapis kogutud andmetest, riskianalüüsist ja valitud
standarditest ning kirjeldab erinevate osapoolte ootused arstiteaduse õppekavale ja selle
lõpetajale. Selle etapi käigus kujuneb arusaam sellest, milline on praegu üldarsti roll ja
pädevused Eesti tervishoiusüsteemis ning milliseks võivad need lähitulevikus areneda.
Samuti kirjeldab see etapp kavandatavateks muudatuseks olemasolevad ressursid.
4. Õppekava eesmärkide sõnastamine ja pädevusstandardi koostamine (juuni -
detsember 2025).
See etapp hõlmab arstiteaduse õppekava üldeesmärkide sõnastamist ja eesmärkide
korrastamist ühe tervikliku pädevusstandardi alla.
5. Õppekava ülesehituse ja korraldamise kirjeldamine (detsember 2025 - juuni
2026).
See etapp hõlmab uuendatud õppekava eesmärkide ning pädevusraamistiku sobitamist
õppekava korralduslike põhimõtetega (nt pädevuspõhine õpe, probleemipõhine õpe,
õppekavade sidusus). Selle etapi lõpuks arutatakse juba esimesi visandeid uuendatud
õppekava ülesehitusest ning on koostatud strateegia õppekava elluviimiseks ja juhtimiseks.
6. Õppe kavandamine (jaanuar - juuni 2026).
See etapp hõlmab õppekava eesmärkide ja korralduslike põhimõtete ülekandmist
konkreetseteks hindamis- ja õppetegevusteks. See tähendab nt õppeainete või moodulite
kavandamist ning nende koondamist mooduliteks ja/või kursusteks. Selle etapi lõpuks on
meil valmis esimesed uued tunniplaanid.
Arstiteaduse õppekava arendamise projektijuht on Joel Lumpre. Arenduse töörühma tuumiktiimi kuuluvad Aleksander Peet, Gerhard Grents, Riina Salupere, Heli-Kaja Kübarsepp, Raul Kohava, Jana Kivastik, Kalle Kilk, Kersti Pärna, Janika Kõrv, Kai Part, Tuuli Joonsalu, Priit Välja, Anu Sarv ja Ruth Kalda (õppeprodekaan).
Arenduse töörühma laiendatud tiimi kuuluvad Eneli Maranik, Markus Kariis, Greete Jakobson, Kaisa Viljar, Evamaria Elisabet Keränen, Martin Špol, Kaisa Padur, Mia Luisa Tõnisson, Arne Vunk, Erich Richard Rosental, Tobias Erik Liiva, Johanna Maria Pärn, Rando Porosk, Mari-Anne Philips, Vallo Volke, Martti Laan, Ana Rebane, Mall Eltermaa, Reet Mändar, Kristi Huik, Jana Jaal, Annika Albert-Aksjonov, Tiia Reimand, Mai Rosenberg, Jaanika Paemre, Liis Jaanimäe, Helgi Kolk, Kaja Põlluste, Helen Reim, Marta Velgan, Heli Tähepõld, Inga Karton, Hans Orru ja Anu Rae.