15. mail 2025 kell 12.00 kaitseb Kirkke Reisberg oma doktoritööd „Longitudinal associations between body fatness, physical fitness, physical activity, and cognitive skills in preschoolers“ („Keha rasvasisalduse, kehalise võimekuse, kehalise aktiivsuse ja kognitiivse võimekuse vahelised longitudinaalsed seosed eelkooliealistel lastel“).
Juhendajad:
teadur Eva-Maria Riso, Tartu Ülikool
professor Jaak Jürimäe, Tartu Ülikool
Oponent:
kaasprofessor Rima Solianik, Leedu Spordiülikool
Kokkuvõte:
Rasvumise epideemia kõrval veedavad lapsed üleliia palju aega istuvatel tegevustel ning sageli ei järgita soovituslikke liikumisnorme. Laste piisav kehaline aktiivsus ja hea kehaline võimekus varases eas toob kaasa positiivse mõju kehalisele, vaimsele ja kognitiivsele arengule. Lasteaiast kooli minek tähistab olulist perioodi lapse hariduslikus ja isiklikus arengus, kuna koolivalmidus seab standardid mitmesugustes arenguvaldkondades. Samas ei ole üheselt selge, kuidas eelkooliperiood mõjutab laste edasist arengut koolis. Antud doktoritöö eesmärk oli uurida pikemaajalisi seoseid keha rasvasisalduse, kehalise võimekuse, kehalise aktiivsuse, istumisaja ja kognitiivse võimekuse vahel Eesti eelkooliealistel lastel üleminekul lasteaiast kooli. Uuringus osalenud Tartu maakonna poistel ja tüdrukutel määrati keha rasvasisaldus kaliibermeetodil, kehaline võimekus lisaks käepigistusjõule ka hüppe- ja jooksutestiga, kehaline aktiivsus ja istumisaeg aktseleromeetriga ja kognitiivne võimekus Boehm'i testiga viimasel aastal lasteaias ja esimesel aastal koolis. Uuringu tulemustena selgus, et tüdrukute väiksem istumisaeg ja suurem lihasjõud lasteaias olid seotud väiksema keha rasvasisaldusega koolis, poistel neid seoseid ei esinenud. Poiste ja tüdrukute kehaline aktiivsus lasteaias ei olnud seotud keha rasvasisaldusega koolis. Samuti ei olnud poiste ja tüdrukute kehaline aktiivsus lasteaias seotud kehalise võimekusega koolis. Poiste ja tüdrukute keha rasvasisaldus ja kardiorespiratoorne võimekus lasteaias ei olnud seotud kognitiivse võimekusega (kontseptuaalse, verbaalse ja pertseptiivse võimekusega) koolis. Suurem lihasjõud lasteaias oli aga seotud parema verbaalse võimekusega koolis ainult poistel. Antud uuringu tulemused näitasid, et just tüdrukutel aitaks istuvatele tegevustele kuluva aja vähendamine ja lihasjõudu suurendavate tegevuste harrastamine eelkoolieas vähendada riski ülemäärase kehakaalu kujunemiseks koolieas. Omakorda poistel võiks eelkoolieas lihasjõudu suurendavate tegevuste harrastamine olla kasulik verbaalse võimekuse arengu toetamiseks esimeses klassis õppimisel.