Autor:
Erakogu

Professor Andrew Elder rääkis lähemalt kliiniliste oskuste õpetamisest ja arendamisest

Reedel, 25. oktoobril külastas Tartu Ülikooli Kliinikumi sisekliinikut Edinburghi Kuningliku Arstide Kolledži president professor Andrew Elder. Oma loengutes ja seminarides keskendus ta residentide ja arstitudengite kliiniliste oskuste õpetamisele ja arendamisele. 

Image
, 25. oktoobril külastas Tartu Ülikooli Kliinikumi sisekliinikut Edinburghi Kuningliku Arstide Kolledži president professor Andrew Elder. Fotol Margus Lember, Andrew Elder, Riina Salupere, Kalle Kisand, Mai Rosenberg, Merike Toomik, Kati Kärberg.

Andrew Elder tutvustas lähemalt eksamit PACES (practical assessment of clinical examination skills), mis on kohustuslik kõigi mittekirurgiliste erialade residentidele Suurbritannias teise residentuuriaasta lõpus. Tartu Ülikooli sisekliiniku juhataja ja sisehaiguste residentuuri programmijuht professor Margus Lember selgitas, et tegemist on standardiseeritud eksamiga, mida kasutatakse nii Suurbritannias üleriigiliselt kui ka paljudes teistes riikides. „Sellel eksamil hinnatakse haigelt anamneesi kogumist, suhtlemist, haige objektiivset uurimist ja selle põhjalt järelduste tegemist. Eksam on töömahukas nii eksami korraldajatele kui eksamineeritavatele.“

Eksam maksab residentidele märkimisväärse summa. Professor Elder kirjeldas ka Suurbritannia residentuuriõppe ülesehitust. Diplomijärgne õpe eriarstiks saamiseni võtab aega 9–10 aastat: kaks aastat üldinternatuuri, kolm aastat haigla sisehaiguste osakonnas ning 4–5 aastat oma kitsama eriala praktiseerimist. Residendid töötavad nädalas 60 tundi. „Euroopa miinimumnõuded residentuuriks on nende standardist märksa tagasihoidlikumad,“ lisas Lember.

Andrew Elder rääkis seminaris lähemalt kompetentsipõhisest residentuurist. „Seda on Ühendkuningriigis kasutatud mõni aasta, protsess ja ettevalmistus kestis üle viie aasta. Initsiatiiv tuli General Medical Council’ilt, kes on kõrgeim kogu diplomijärgse väljaõppe otsuste tegemisel,“ lausus Lember.

Sealne kolledž ei kasutada pädevuste hindamiseks usaldatavaid erialaseid tegevusi ehk EPA-sid. Samas on neil välja töötatud oma praktiliste pädevuste põhine süsteem ehk CIP (competencies in practice). „Professor Elderi esinemisest jäi kõlama mõte, et ei ole olemas võluvitsa ja ainuõiget meetodit, kuidas residente õpetada ja hinnata. Üks viis ei pruugi teisest parem ega halvem olla. Küll aga on tähtis, et arstide väljaõppes oleks tagatud juhendajatelt piisav tagasiside ja kujundav hindamine,“ lausus Lember.

Lember sõnas, et ka Suurbritannias annavad juhendajad meelsamini pigem üldistatud koondhinnanguid kui märgistavad pikka loetelu kastikestest, mis on ajakulukas ja ei pruugi anda paremat lõpptulemust. „Professor Andrew Elder pidas vajalikuks tsiteerida Albert Einsteini, kes on öelnud, et iga rumaluke võib teha asju keeruliseks, ent on vaja geeniust, et asi teha lihtsaks.“

Kohtumisel sisehaiguste propedeutika õppejõududega arutleti haige uurimise õpetamise üle diplomieelses õppes, kliiniliste oskuste vajalikkust, kliinilise uurimise tõenduspõhisust ja kasutamist tänapäevases kontekstis. 

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!
Talvine toomingas?

Jõulutervitused meditsiiniteaduste valdkonnale 2024

ITD juhendnöörid header

Valminud on teadusaladeülese ja -vahelise koostöö juhend teadlastele

WHO Ukraina kontori kriisiprogrammi juht kohtub tudengitega

Inimõiguste päeval, 10. detsembril toimub vestlusõhtu „Kriisimeditsiin WHO-s“ kus tudengitega tuleb rääkima Maailma Terviseorganisatsiooni Ukraina kontori kriisiprogrammi juht dr Emanuele Bruni.